Senaste nytt
Vaggeryd står värd för V86®.
Här reder vi ut vad som gäller på Sveriges enda ”5/8 mile-bana” inför onsdagens jackpot med 12 miljoner kronor i åttarättspotten.
Det första man kan konstatera med Vaggeryd är banans omkrets på 1 004 meter.
Det innebär att man tävlar över de udda distanserna 1 646 meter, 2 148 meter 2 650 meter, samt i V86-1 över 3 654 meter - ett av de längsta lopp som körs i landet.
Vaggeryd är således inte en tusenmetersbana, utan ligger närmare det som i Nordamerika kallas "5/8 mile track", som exempelvis Pocono Downs (numera omdöpt till The Downs at Mohegan Sun Pocono) där Sebastian K. sprang världsrekordet 1.07,7/1 609 meter för nästan på dagen tio år sedan.
Upploppet är 200 meter, klart över snittet på 190, och svängarna ganska snäva (kurvradie på 81 meter) med relativt mild dosering (13 procents lutning i sista sväng och 14 procent i svängen efter mål).
Huruvida banan gynnar eller missgynnar spetshästar tycks ha blivit en debatt så vi börjar med att undersöka det, med hjälp av Travfakta som fört statistik kring detta sedan 2015.
Andel spetsvinnare alla lopp
Vaggeryd: 41
Hela landet: 42
ROI på spetshästen
Vaggeryd: 237
Hela landet: 222
ROI (Return On Investment) på spetshästen innebär återbetalningen i procent på ett fiktivt spel på ekipaget som sitter i ledningen varvet från mål i samtliga lopp.
Även om spetsvinnarna alltså är aningen färre jämfört hela landet så lönar det sig bättre att hitta dem på Vaggeryd.
Anledningen är att snittoddset varit högre, 5,78 jämfört med 5,29.
Vi kollar enbart på autoloppen för att se om det är någon skillnad.
Andel spetsvinnare autolopp
Vaggeryd: 41
Hela landet: 43
ROI på spetshästen
Vaggeryd: 223
Hela landet: 214
Samma tendens här. Spetsvinnarna är färre på Vaggeryd, men vinnaroddsen högre – i detta fall 5,44 mot 4,98.
Då undersöker vi vilka startspår som är bäst bakom bilen och börjar med medeldistans vilket är förutsättningarna i V86-2 och V86-7.
Segerprocent (ROI) medeldistans autostart (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp)
Vaggeryd – hela landet
Spår 1: 8 (49) – 10 (64)
Spår 2: 9 (66) – 11 (69)
Spår 3: 11 (93) – 11 (65)
Spår 4: 9 (68) – 13 (79)
Spår 5: 14 (106) – 13 (85)
Spår 6: 11 (88) – 10 (75)
Spår 7: 9 (68) – 9 (67)
Spår 8: 9 (74) – 7 (69)
Spår 9: 6 (63) – 7 (55)
Spår 10: 8 (84) – 7 (61)
Spår 11: 8 (92) – 7 (71)
Spår 12: 8 (62) – 5 (61)
Underlaget innefattar 418 lopp på Vaggeryd och borde därmed ge en tydlig indikation kring startspårens rätta värde.
Tendensen som syns är att de innersta startspåren är något sämre än vanligt, där spår 1 är extra drabbat och dessutom överspelat med klart lägst ROI.
Spår 5 dominerar mer än vanligt och har med ROI över 100 varit ett vinnande spelobjekt.
Borträknat spår 9 så tycks bakspår också mindre missgynnsamt än vanligt.
Vi kollar om det ser likadant ut över kort distans (V86-3 och V86-6) där hästarna startar ur svängen med aningen skarpare dosering.
Segerprocent (ROI) sprinterdistans autostart (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp)
Vaggeryd – hela landet
Spår 1: 10 (50) – 10 (59)
Spår 2: 13 (95) – 13 (65)
Spår 3: 13 (92) – 11 (64)
Spår 4: 14 (101) – 14 (87)
Spår 5: 11 (98) – 15 (94)
Spår 6: 10 (107) – 10 (75)
Spår 7: 7 (86) – 8 (71)
Spår 8: 8 (90) – 6 (51)
Spår 9: 7 (26) – 6 (62)
Spår 10: 4 (39) – 6 (62)
Spår 11: 5 (67) – 7 (75)
Spår 12: 5 (42) – 4 (56)
Här ser det bättre ut för invändiga startspår, även om innerspåret fortfarande har ytterst låg ROI. Däremot har spelvärdet varit högt på alla övriga framspår, vilket visar att Vaggeryd är en bana som ofta bjuder på högoddsare i den har typen av lopp.
Framspårens framgångar beror emellertid inte på att andelen spetsvinnare är högre över kort distans, (den ligger på 37,7 procent sedan 2020, vilket vi återkommer till i nästa stycke).
Då kikar vi på från vilka positioner loppen vunnits sedan Travfakta började föra statistik över detta 2020.
Vinnande positioner autostart alla distanser (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp) sedan 2020
Vaggeryd (hela landet)
Spets: 37,3 (45,6)
Dödens: 14,3 (15,5)
Rygg ledaren: 7,8 (7,4)
Andra ytter: 11,1 (9,0)
Tredje inner: 5,1 (2,8)
Tredje ytter: 8,8 (7,3)
Övriga: 15,7 (12,4)
Vinnare med invändig resa:
Vaggeryd: 55,0
Hela landet: 59,3
Som konstaterat ovan ligger alltså andelen spetsvinnare i alla autolopp på Vaggeryd på 41 sedan 2015. Att räkna bort spårtrappor och monté torde inte missgynna spetshästar, men tabellen visar att spetsvinnarna sjunkit markant de senaste åren, samtidigt som de har ökat i övriga landet.
Underlaget på 220 lopp talar för att det inte bara är ett slumpmässigt utfall utan en faktisk förändring.
Även positionen utvändigt om ledaren, dödens, vinner mindre ofta än normalt.
Istället verkar Vaggeryd numera vara en bana där det är betydligt enklare att vinna bakifrån, där samtliga övriga positioner visar bättre träffprocent än vanligt – i autostartloppen.
Ska man spekulera kring varför så kan man gissa att det i regel är tuffare körning än normalt om ledningen – möjligen beroende på banans geografiska läge där man lockar hästar och kuskar från olika delar av landet som annars inte möts speciellt ofta.
Tittar man på voltstart framträder emellertid en annan bild.
Vinnande positioner voltstartslopp
Vaggeryd (hela landet)
Spets: 47,0 (44,7)
Dödens: 16,6 (15,5)
Rygg ledaren: 6,6 (8,1)
Andra ytter: 4,0 (9,8)
Tredje inner: 5,3 (3,4)
Tredje ytter: 8,0 (6,7)
Övriga: 12,6 (11,8)
Vinnare med invändig resa
Vaggeryd: 61,1
Hela landet: 60,4
Här får man nästan motsatt resultat från vad som gäller i bilstartsloppen.
Andelen spetsvinnare är fler än vanligt, liksom andelen dödensvinnare.
Däremot gäller fortsatt tesen att det är enklare att runda till seger från köposition då hela ”tappet” kommer från paret bakom täten – rygg ledaren och andra ytter.
Ska man försöka summera förutsättningarna på Vaggeryd kan man konstatera att det är en bana där köhästar har större chans än vanligt att hinna fram till seger.
Samtidigt är det bättre att söka spetsvinnare i voltstart än i autostart och innerspåret bakom bilen är sämre än vanligt över medeldistans.
Det är också en ”skrällbana” där vinnarna betalar högre odds än brukligt.