Verkligheten visar något annat
-
Spelarna tror en sak.
Verkligheten visar något annat.
Här synas startspårens betydelse i autoloppen på Åbytravet inför lördagens V75®.
Dubbla open stretch gör att loppen blir annorlunda körda.
Men hur påverkar det startspårens betydelse bakom bilen?
Inte på det sätt som spelarna tycks tro i alla fall.
Åtminstone inte om man tittar på innerspåret.
Det första som behöver påpekas kring statistiken nedan är att vi räknat om segerprocenten för alla startspår så att totalen ska bli 100.
I Travfakta redovisas annars den faktiska segerprocenten, som blir högre för varje individuellt spår beroende på att många lopp inte körs med tolv hästar bakom bilen.
Segerprocenten som redovisas här är tänkt att spegla förutsättningarna med fulla fält och gör dessutom att man kan jämföra de båda kolumnerna för Åby respektive hela landet rakt av.Kort distans autostart sedan 2015
Harmoniserad segerprocent (ROI)
Åby (771 lopp) – hela landet (9 768 lopp)
Spår 1: 9,7 (54) – 9,7 (62)
Spår 2: 9,9 (65) – 10,4 (66)
Spår 3: 8,3 (49) – 10,2 (65)
Spår 4: 13,4 (95) – 13,3 (89)
Spår 5: 14,4 (114) – 13,8 (96)
Spår 6: 9,9 (70) – 9,0 (75)
Spår 7: 7,4 (63) – 7,4 (70)
Spår 8: 5,3 (63) – 5,7 (69)
Spår 9: 6,0 (78) – 5,9 (54)
Spår 10: 4,3 (34) – 5,6 (57)
Spår 11: 8,5 (151) – 5,8 (76)
Spår 12: 2,7 (39) – 3,3 (52)Det första man kan konstatera är att toppspåren 4-5 sticker ut ännu mer än vanligt på Åby, både gällande segerprocent och återbetalning.
Likaså kan man se att de tre innersta startspåren visar sämre resultat på Åby, antingen via segerprocent eller ROI.
Det som sticker ut allra mest är spår 11 – som med ROI (Return On Investment) på 151 procent varit rena guldgruvan för spelarna.Ett annat sätt att läsa statistiken är att räkna om resultaten till snittodds på vinnarna, för att därigenom försöka få en uppfattning hur spelarna bedömer olika utgångslägen.
Eftersom vi inte kan få med data kring hur alla hästar i fältet varit spelade ger det inte hela bilden och som med all statistik blir den mer relevant ju större urvalet är, men i detta fall är det extra viktigt eftersom ett litet underlag gör att enstaka högoddsare eller megafavoriter slår igenom för mycket.
Däremot ger det totala snittoddset en skarp bild av hur svåra loppen är för spelarna.Genomsnittliga vinnarodds kort distans autostart sedan 2015
Åby (771 lopp) – hela landet (9 768 lopp)
Spår 1: 4,9 – 5,8
Spår 2: 5,8 – 5,8
Spår 3: 5,2 – 5,8
Spår 4: 6,2 – 6,1
Spår 5: 7,0 – 6,4
Spår 6: 6,3 – 7,6
Spår 7: 7,5 – 8,6
Spår 8: 10,5 – 11,1
Spår 9: 11,5 – 8,4
Spår 10: 6,9 – 9,3
Spår 11: 15,7 – 12,1
Spår 12: 12,6 – 14,4Genomsnittligt vinnarodds
Åby: 7,74
Hela landet: 7,60Om man börjar med att titta i högerspalten för hela landet syns vilka jämna och stabila resultat det blir med ett stort urval, i detta fall alltså nästan 10 000 lopp.
Det ger en tydlig bild hur spelarna bedömer startspårens betydelse över sprinterdistans, där spår 1-3 anses vara bäst och 12, 11, 8 sämst.
Det är alltså snarlikt kring hur spårtrappor utformas, vilket alltså kan sägas spegla den allmänna uppfattningen på ett bra sätt.
Den som kan sin travstatistik vet emellertid att spår 4-5 är de som vinner oftast i autoloppen i Sverige, och det i synnerhet över kort distans.
Vad gäller avvikelser mellan Åby och övriga landet så sticker innerspåret ut i att vinnarna därifrån betalar klart lägst odds.
Vi såg ovan att segerprocenten är densamma som i hela landet, men spelarna behandlar alltså utgångsläget som extra fördelaktigt på Åby.
Att spår 11 med sin otroliga ROI är skrällspåret råder ingen tvekan om.Ser man på de genomsnittliga vinnaroddsen ser man också att denna typ av lopp är aningen, aningen mer svårlösta på Åby jämfört med vad som är normalt.
Medeldistans autostart sedan 2015
Harmoniserad segerprocent (ROI)
Åby (2 049 lopp) – hela landet (22 468 lopp)
Spår 1: 7,9 (48) – 8,6 (64)
Spår 2: 9,2 (66) – 9,9 (70)
Spår 3: 9,7 (68) – 9,9 (66)
Spår 4: 12,0 (75) – 11,9 (78)
Spår 5: 13,5 (96) – 12,2 (85)
Spår 6: 10,3 (78) – 9,3 (75)
Spår 7: 7,2 (69) – 8,1 (69)
Spår 8: 5,8 (65) – 6,7 (68)
Spår 9: 5,9 (44) – 5,8 (54)
Spår 10: 5,9 (52) – 6,5 (60)
Spår 11: 7,3 (69) – 6,4 (69)
Spår 12: 5,3 (91) – 4,6 (57)Det stora urvalet gör detta till den statistiska guldgruvan i sammanhanget med resultat som sannolikt ligger väldigt nära hur det kommer att se ut framöver också.
Ska man dela in startspåren i block ser man att spår 1-2 missgynnas på Åby.
För spår 3-4 är resultaten tämligen neutrala, medan spår 5-6 gynnas.
Spår 7-8 visar lägre segerprocent, men liknande ROI vilket tyder på att spelarna väger in att dessa lägen är något svårare på Åby.
Vad gäller bakspåren sticker spår 11-12 ut som betydligt mindre missgynnsamma på Åby mot vad som är normalt.
Omräknat till snittodds blir resultatet följande:Genomsnittliga vinnarodds medeldistans autostart sedan 2015
Åby - hela landet
Spår 1: 5,5 – 6,7
Spår 2: 6,4 – 6,4
Spår 3: 6,2 – 6,0
Spår 4: 5,6 – 5,9
Spår 5: 6,4 – 6,3
Spår 6: 6,8 – 7,3
Spår 7: 8,5 – 7,7
Spår 8: 10,0 – 9,2
Spår 9: 6,7 – 8,4
Spår 10: 7,9 – 8,3
Spår 11: 8,4 – 9,7
Spår 12: 15,4 – 11,2Genomsnittligt vinnarodds
Åby: 7,34
Hela landet: 7,37En titt i högerspalten visar att spelarna inte alls är lika ”sålda” på de innersta startspåren när det kommer till medeldistans, utan bedömer 4 och 3 som mest fördelaktiga.
På Åby är däremot innerspåret åter det som producerar vinnare till lägst odds, en klar indikation på att läget bedöms som bättre där – vilket med stor sannolikhet hänger ihop med chansen att få utnyttja banans open stretch.
Som vi ser i tabellen för segerprocent är det emellertid inte en korrekt bedömning.
Jagar man högoddsare är det uppenbart spår 12 som gäller i första hand.
Vad gäller de totala snittoddsen visar de att denna typ av lopp varken är svårare eller lättare att bena ut på Åby.Vi tittar även på lång distans även om underlaget med färre än 300 lopp är i minsta laget för att vara relevant.
Harmoniserad segerprocent (ROI)
Åby (288 lopp) – hela landet (3 133 lopp)
Spår 1: 5,9 (38) – 7,5 (53)
Spår 2: 10,0 (61) – 10,1 (66)
Spår 3: 9,7 (72) – 9,8 (78)
Spår 4: 14,1 (72) – 11,6 (88)
Spår 5: 11,5 (98) – 11,3 (83)
Spår 6: 9,4 (67) – 10,2 (69)
Spår 7: 9,0 (52) – 8,1 (62)
Spår 8: 5,0 (48) – 6,2 (63)
Spår 9: 6,6 (92) – 6,5 (57)
Spår 10: 5,8 (76) – 6,8 (77)
Spår 11: 8,9 (84) – 6,9 (68)
Spår 12: 4,1 (41) – 4,9 (63)Det är som sagt för lite data för att dra några generella slutsatser, men man kan ju konstatera att spår 1 har lägst återbetalning av alla utgångslägen.
Vad gäller snittodds är det meningslöst att titta på individuella utgångslägen med så få lopp, men de totala snittoddsen kan ge en vink hur svåranalyserade loppen är.
Genomsnittligt vinnarodds
Åby: 7,22
Hela landet: 7,48Det visar att lopp över lång distans är aningen mer favoritbetonade på Åby.
Den fjärde autostartspropositionen som är aktuell på lördag är en spårtrappa över medeldistans.
Spårtrappor medeldistans autostart sedan 2015
Harmoniserad segerprocent (ROI)
Åby (389 lopp) – hela landet (6 674 lopp)
Spår 1: 6,7 (50) – 4,4 (46)
Spår 2: 6,1 (47) – 5,9 (55)
Spår 3: 6,3 (78) – 6,0 (54)
Spår 4: 9,7 (77) – 8,7 (77)
Spår 5: 12,2 (103) – 10,5 (93)
Spår 6: 10,0 (89) – 9,2 (83)
Spår 7: 8,9 (55) – 8,8 (83)
Spår 8: 8,0 (76) – 7,4 (77)
Spår 9: 3,5 (27) – 5,0 (53)
Spår 10: 5,3 (64) – 5,5 (63)
Spår 11: 7,5 (67) – 6,6 (70)
Spår 12: 4,3 (29) – 5,6 (58)
Spår 13: 3,3 (34) – 5,0 (61)
Spår 14: 3,9 (22) – 5,9 (57)
Spår 15: 4,3 (22) – 5,4 (74)Även här är underlaget på Åby i minsta laget, men det är ändå noterbart hur oerhört svårt det har varit för hästar som startat från spår 12-15 – vilka alla visar betydligt lägre segerprocent och sämre ROI mot vad som är normalt.
Det är emellertid inte relevant denna lördag då det bara startar tolv hästar i V75-7.
Även här är spår 5 segerrikast och dessutom mest spelvärt.
Här har spår 1 de facto klart högre segerprocent än brukligt, men låg ROI tyder ändå att spåret inte lever upp till spelarnas högt ställda förväntningar.Vad gäller snittodds nöjer vi oss med totalen här också.
Genomsnittligt vinnarodds
Åby: 6,89
Hela landet: 8,28Här är första propositionen där vinnaroddsen skiljer sig påtagligt och det är intressant att spårtrappor på Åby alltså tycks vara betydligt mer favoritbetonade än brukligt, till och med mer lättlösta för spelarna än ”vanliga” lopp.
Den röda tråden genom samtliga tabeller är inte att spår 1 bakom bilen är sämre på Åby jämfört med vanliga banor, men att spelarna tror att det är betydligt bättre än vad det är varför värdet på hästar som vinner därifrån blir extremt lågt.
Fler open stretch-vinnare över sprinterdistans
Då går vi över till att titta på vinnande positioner.
Här borde Åby verkligen sticka ut med sina dubbla open stretch.I detta fall gäller all statistik sedan 2020 då Travfakta började bokföra detta.
Vinnande position i procent – kort distans autostart
Åby (298 lopp) – hela landet (4374 lopp)
Spets: 38,7 – 44,5
Dödens: 13,0 – 16,0
Rygg ledaren: 17,0 – 7,1
Andra utvändigt: 11,7 – 6,5
Tredje invändigt: 4,3 – 2,4
Tredje utvändigt: 6,3 – 8,0
Övriga: 9,0 – 15,5Invändig löpning: 62,8 – 57,5
Utvändig löpning: 37,2 – 42,5Här syns verkligen effekten av open stretch.
Andelen spetsvinnare är betydligt mindre än brukligt, men framförallt är positionen i rygg på ledaren rena guldgruvan och mer än dubbelt så segerrik mot andra banor.
Mer oväntat är kanske att även andra par utvändigt är betydligt bättre än vanligt.
Det är också noterbart hur svårt det är för hästarna i kön att hinna fram.
Men man ska ha i åtanke att statistiken omfattar färre än 300 lopp och således bör tas med en nypa salt.Vinnande position i procent – medeldistans autostart
Åby (924 lopp) – Hela landet (10908 lopp)
Spets: 44,5 – 46,3
Dödens: 13,3 – 15,4
Rygg ledaren: 13,0 – 7,0
Andra utvändigt: 8,4 – 8,8
Tredje invändigt: 3,5 – 2,7
Tredje utvändigt: 6,2 – 7,2
Övriga: 11,2 – 12,5Invändig löpning: 65,0 – 59,6
Utvändig löpning: 35,0 – 40,4Här är underlaget betydligt större och utfallet mer normalt.
Något som kan tala för att även resultaten över kort distans kommer att peka åt det här hållet på sikt.
Andelen spetsvinnare är nästan uppe i det normala, samtidigt som det är färre som vinner från ledarryggen jämfört med sprinterdistans.
Även möjligheten att vinna från kön är nästan lika stor som på andra banor. - Skapad: 2025-03-21