Vem är snabbast bakom bilen?

Att startsnabbheten varierar hästar emellan är en självklarhet.
Men hur mycket betyder kusken när det gäller att ladda iväg bakom startbilen?
Här följer en undersökning av startsnabbheten hos landets segerrikaste körsvenner.
Dessutom granskar vi startspårens betydelse på Örebrotravet, lördagens plats för V75 är nämligen en bana med unika förutsättningar.

Vem är snabbast bakom bilen bland landets toppkuskar?
Svaret är Jörgen Westholm.
Men Westholm får betala ett högt pris för sina satsningar. När de misslyckas är nämligen vinstchansen i princip bortblåst.
Motsatsen heter Örjan Kihlström som har en favoritposition där han är nästan lika svårslagen som i ledningen.
Det visar en genomgång av alla sprinterlopp med bilstart som körts i landet sedan 2015 med hjälp av databasen travfakta.se.

Eftersom travfakta.se definierar ledarhästen med den som sitter främst varvet från mål är det svårt att få ut stora mängder data kring loppens allra första bit.
Över längre distanser kan positionsbyten göra att hästar/kuskar som inte är så snabba från början ändå kan köra sig till framskjutna positioner inför slutvarvet.
Därför har vi valt att mäta kuskarnas startsnabbhet genom deras förmåga att nå ledningen över sprinterdistans.
Vilka sitter oftast i ledningen efter 640, eller i vissa fall 609, meter körda?
Vilka vinner oftast och vilka ska man spela på?
Vi har tittat på landets 20 segerrikaste kuskar hittills i år.

Så ofta kommer toppkuskarna till ledningen från framspår bakom bilen över sprinterdistans

Kusk spetsprocent (segerprocent) ROI
Jörgen Westholm 23,7 (12) ROI 59
Erik Adielsson 23,0 (18) ROI 73
Robert Bergh 20,8 (18) ROI 73
Jorma Kontio 20,3 (17) ROI 82
Johan Untersteiner 19,3 (16) ROI 63
Ulf Ohlsson 19,0 (16) ROI 68
Daniel Wäjersten 18,6 (18) ROI 115
Björn Goop 18,5 (17) ROI 68
Magnus A Djuse 17,9 (16) ROI 85
Adrian Kolgjini 17,3 (16) ROI 93
Claes Sjöström 15,5 (15) ROI 80
Stefan Persson 15,3 (16) ROI 77
Carl Johan Jepson 15,0 (11) ROI 51
Mats E Djuse 14,7 (12) ROI 58
Örjan Kihlström 14,5 (22) ROI 85
Oskar Kylin Blom 13,9 (11) ROI 104
Kim Eriksson 12,9 (13) ROI 83
Joakim Lövgren 12,5 (17) ROI 62
Mika Forss 10,6 (14) ROI 90
Rikard N Skoglund 10,5 (8) ROI 63

Jörgen Westholm och Erik Adielsson är startsnabbast bland toppkuskarna och når ledningen i nästan var fjärde start med aktuella förutsättningar.
Och eftersom ledningen är den överlägset bästa positionen i svenska travlopp så borde väl dessa ligga högt både gällande segerprocent och ROI (Return On Investment)?
Men det gör de inte alls.
Adielsson är visserligen med i toppen gällande segerprocent, men 73 i ROI visar att han trots det inte lever upp till spelarnas förväntningar.
Det gör sannerligen inte heller Westholm som visar i sammanhanget låg segerprocent och bland de lägsta ROI av samtliga.
Detta trots att han alltså tar för sig mest av alla bakom startbilen…
Hur kan det hänga ihop?
Tittar man närmare på Westholms siffror så ser man att segerprocenten från spets ligger på 43 vilket är högre än rikssnittet och bara marginellt lägre än snittet för kollegorna i kuskeliten.
Det som gör att Westholm sticker ut är hans oförmåga att vinna denna typ av lopp när han bommar ledningen.
Av 215 starter från framspår bakom bilen över sprinterdistans så har han 22 segrar från spets och bara 4 från andra positioner.
Senast det hände var från ledarryggen med Hosianna Boko på Eskilstuna 29 juni 2019.

Raka motsatsen är Örjan Kihlström som trots sin låga spetsfrekvens ändå ståtar med klart högst segerprocent bland toppkuskarna.
Hur förklarar man det?
För det första är segerprocenten när han väl kommer till spets skyhög, 57 procent.
Av sina 244 segrar har 90 tagits då han suttit i ledningen varvet kvar.
Men faktum är att Kihlström vinner nästan lika ofta från dödens.
74 av segrarna har tagits via positionen utvändigt om ledaren senast 900 meter från mål.
Det slår onekligen hål på myten om ”Gubben i lådan” som smyger fram till upploppet.
Det som gör att Örjan Kihlström kan dominera sprinterloppen trots sin brist på startsnabbhet är alltså framförallt en oöverträffad förmåga placera sig först i andraspår innan den andra svängen börjar.

Om vi slutligen ska titta på ROI så är det emellertid andra kuskar som ligger i topp.
Daniel Wäjersten och Oskar Kylin Blom är de som betalat mest till spelarna och eftersom statistiken innefattar lopp sedan 2015 så kan man misstänka att en del av förklaringen ligger i att båda slagit igenom med dunder och brak som tränare under perioden.
När det gäller Kylin Blom verkar emellertid spelarna ännu inte ha lärt sig, faktum är att han visar ROI 150 över sprinterdistans med bilstart sedan 2021 – vilket är klart högst i landet bland kuskar som kört mer än 100 lopp med dessa förutsättningar.

Då byter vi fokus till V75 och tittar på lördagens bana Örebro som är speciell på flera sätt.
För det första har man det kortaste upploppet bland landets tusenmetersbanor, men framförallt är man ensamma om att inte ha startlinjen 140 meter innan mållinjen.
På Örebrotravet körs autoloppen istället över 2 100 respektive 1 609 meter vilket innebär att endast Axevalla har ett längre anlopp över full distans.
Det brukar som regel vara fördelaktigt för hästar med startspår långt in, frågan är om det stämmer även på Örebro?
Som brukligt har vi räknat bort spårtrappor och montélopp.

Segerprocent medeldistans autostart Örebro (hela landet)
Spår 1: 10 (9)
Spår 2: 11 (11)
Spår 3: 12 (11)
Spår 4: 15 (13)
Spår 5: 12 (13)
Spår 6: 9 (10)
Spår 7: 8 (9)
Spår 8: 5 (8)
Spår 9: 8 (7)
Spår 10: 6 (7)
Spår 11: 7 (7)
Spår 12: 5 (6)

Här blir det väldigt tydligt att de ovanliga förutsättningarna på Örebrotravet gynnar hästar med invändiga startspår. Mest uppseendeväckande är att 4 är så överlägset bäst medan 8 är det startspår som missgynnas allra mest.

På lördag ligger emellertid fokus i första hand på sprinterdistans med finalerna av korta E3 som russinet i kakan på V75.

Segerprocent sprinterdistans autostart Örebro (hela landet)
Spår 1: 11 (10)
Spår 2: 14 (11)
Spår 3: 12 (11)
Spår 4: 13 (14)
Spår 5: 12 (15)
Spår 6: 10 (10)
Spår 7: 9 (8)
Spår 8: 6 (7)
Spår 9: 6 (6)
Spår 10: 5 (7)
Spår 11: 6 (7)
Spår 12: 3 (4)

Tränarnas förkärlek att välja invändiga startspår i dylika finaler kan på vissa banor te sig direkt kontraproduktivt, men över kort distans på Örebrotravet är det en klok strategi. Faktum är att ”perfekta” spår 2 är bäst och det normalt mest framgångsrika 5 missgynnas markant.

 

Skapad: 2022-08-17