Skarplöth svarar civilministern

Ardalan Shekarabi har bjudit in samtliga i Sverige licensierade spelbolag för att diskutera vad han kallar en ohämmat aggressiv marknadsföring.

I ett svar till civilministern välkomnar ATG:s vd Skarplöth initiativet och skriver att han gärna ser att casinoreklam helt förbjuds.

Skarplöths svar till civilminister Ardalan Shekarabi:

Ardalan Shekarabi tillhanda,

Tack för inbjudan till möte den 14 februari, naturligtvis har jag tackat ja, det här är ett viktigt initiativ.
Däremot vill jag utmana bilden av det så kallade ”problemet”. 

Investeringar i spelreklam har ökat med 25-30 procent per år under en längre tid, och efter årsskiftet skulle konkurrensen bli knivskarp. Det låg liksom i korten att det skulle bli fajt när närmare 70 bolag skulle ut och slåss på samma marknad. Den som är förvånad över mängden, och att volymen i spelreklamen temporärt skulle skruvas upp, har inte gjort sin konsekvensanalys. Marknadsföringen ska vara måttfull enligt lagen, men mängd finns inte definierad någonstans, och tur är väl det. 

Jag vill också gärna påminna om att jag personligen har stått i riksdagen, samt i diverse remissrundor, och föreslagit att spelformer skulle riskklassificeras bland annat via marknadsföringsåtgärder. Att casino är ett högriskspel med ofta tungt säljdrivande reklam är ingen hemlighet. Jag var tydlig med att för min del fick det gärna förbjudas helt. Jag fick inget gehör för mitt förslag då, och nu är lagen, och reklamen, här.

Nu sitter vi med vad ministern kallar ”problemet” och det är självklart att vi alla ska hjälpa till att lösa det.

Torsdag nästa vecka ställer jag mer än gärna upp igen och pratar om mina tankar på hur vi kan komma till rätta med den situation som nu har uppstått, förutsägbar eller ej.

Med vänliga hälsningar
Hasse Lord Skarplöth
vd ATG

Skapad: 2019-02-07