Redén kan vinna sitt sjätte miljonlopp

Han har redan passerat fjolårets rekordsiffror och toppar allvenska tränarligan i stor stil.
På söndagen kan han vinna sitt sjätte miljonlopp för säsongen.
- Det har varit ett fantastiskt år, säger Daniel Redén som har tre hästar till start i Mastersfinalen på Östersundstravet.

Det räckte inte hela vägen i Prix d’Amerique eller Elitloppet.
Trots det har Daniel Redén redan slagit personbästa gällande inkörda pengar för en säsong och kopplat ett stadigt grepp om den allsvenska tränarligan med 27,4 miljoner intränat inför helgen, att jämföra med 23,8 respektive 23,5 miljoner för närmast jagande Björn Goop och Timo Nurmos.
En liga där han stadigt förbättrat sin placering och i fjol nådde tredjeplatsen.
- Självklart är det en liga som man vill vinna, det vill ju alla som håller på med det här. Det skulle verkligen vara maxat om vi lyckades hålla undan, det är bara att titta på vilka namn som vunnit tidigare år. Men det är många lopp kvar och vi har inte så många starthästar för tillfället så jag vågar inte hoppas för mycket, säger Redén vars tyngsta pjäs i det stjärnspäckade stallet givetvis är Propulsion.
Hästen som hade drygt en halvmiljon på kontot när Redén köpte honom från USA som fyraåring.
Tre år och 20 miljoner kronor senare tillhör han kandidaterna till titeln ”världens bästa travhäst”.
- Det är en otrolig resa som ”Proppen” har gjort, jag kan inte komma på någon häst att jämföra med när man tittar på hans karriär.
Men det påstås att du utbrast ”det här är den bästa häst jag har kört” redan efter första träningsjobbet, var det verkligen så?
- Ja, nästan, ”en av de bästa” sa jag nog. Det var efter banjobbet på Solvalla inför debuten för oss. Och det är ju skönt att man inte var helt fel ute…

Av stallets fem miljonsegrar under 2018 har Propulsion stått för tre: Norrbottens Stora Pris, Hugo Åbergs Memorial och senast Åby Stora Pris.
Hästen är obesegrad sedan andraplatsen i Elitloppet, ett lopp som Redén efteråt beskrev som ”den tyngsta förlusten i livet”.
- Det kändes tungt då, precis som tredjeplatsen i Prix d’Amerique. Anledningen är att jag tycker att hästen verkligen är värd att få vinna ett av de loppen. Men de här segrarna efteråt har gett lite plåster på såren, det måste jag erkänna.
Söndagens Mastersfinal lockar med två miljoner kronor i förstapris och seger skulle innebära att Propulsion når åttasiffrigt insprunget under 2018.
Vad som händer därefter är däremot höljt i dunkel.
Faktum är att söndagens lopp kan vara Propulsions sista i karriären.
- Vi vet inte hur planen blir ännu. Det som är bestämt är att han ska få en paus efter det här och tappas på sperma. Han har 40 dräktiga ston från i våras och är väldigt eftertraktad som avelshingst. När avelsarbetet är klart gör vi en utvärdering om det blir någon ny satsning mot Frankrike och Prix d’Amerique, eller om vi ska sikta mot säsongen i Sverige. Ett annat alternativ är att han blir avelshingst på heltid, i sådana fall är söndagens lopp hans sista. Vi får se, säger Daniel Redén.

Som vinnare av grundserien i Masters du Trot fick Propulsion välja startspår först i finalen. Daniel Redén tog bricka två.
- Det är långt anlopp bakom bilen i Östersund så det kändes som rätt spår. Jag tror fortfarande att det är många som underskattar hans startsnabbhet, det är väldigt sällan som vi laddat för fullt med honom. Men jag lägger mig som vanligt inte i hur loppet blir kört utan koncentrerar mig på träningen.
Kan du utlova hundraprocentig form som du gjorde inför Hugo Åbergs Memorial?
- Nej, inte den här gången. Inför Åbergs visste jag precis var jag hade hästen och sedan fick han starta vecka-vecka till Åby Stora så då räknade jag med att formen skulle vara konserverad.
- Nu har det varit fem veckor mellan starterna och det är i längsta laget. Träningsmässigt finns det ingenting att klaga på och hästen kommer att göra ett riktigt bra lopp som alltid, men att formen är absolut på topp, det vågar jag inte säga.
Hur ser du på vinstchansen?
- Det vill jag inte spekulera i. Det är oerhört bra hästar emot, jag har väldigt stor respekt för konkurrenterna. Givetvis Readly Express, men även flera andra som var före honom i mål senast.
Din egen Sorbet var en av dessa, hur stor är chansen att han eller Lionel N.O. besegrar Propulsion?
- Den är nog väldigt liten med tanke på hästarnas utgångslägen. Det måste ju hända något speciellt i loppet för att det ska ske. Säg tio procent, det kan väl vara rimligt, säger Daniel Redén.


Det här berättar Daniel Redén om sina V75-hästar:
- 1 In Toto Sund (V75-1) gjorde ett topplopp senast då hon fick gå i andraspår hela vägen i hårt tempo. Jag tycker att hon var minst lika bra då som vid vinsten i starten innan. Att det gått lite längre mellan starterna nu gör ingenting, hon är snarast som bäst efter lite paus och sköter träningen helt enligt plan. Vissa dagar är hon riktigt startsnabb utan att jag kan peka på varför. Jag hoppas att hon har en sådan dag och innerspår på Östersund bör passa henne så givetvis är ambitionen att svara ledningen och köra där. Hon tävlar med helstängt huvudlag, jänkarvagn och barfota runt om som vanligt.
- Örjan Kihlström skulle egentligen ha kört Double Exposure, men hon gick jobb precis i samband med att anmälningarna gick ut i måndags morse och hostade efteråt. Vi kollade halsen som var röd och jag bestämde mig för att inte starta, men tyvärr var det för sent för att få bort hästen ur startlistan. Däremot var det fortfarande korrigeringar så det gick att byta kusk.
- 5 Chapter N.Deo (V75-3) var jag mer än nöjd med senast, det var det bästa lopp hon gjort i karriären. Det gick otroligt fort mitt i loppet och de som körde mot henne tröttnade helt. Hon har tränat fint efter det och kommer att göra ett lika bra lopp nu. Däremot ser jag inte 1 600 meter som hennes favoritdistans och hon är inte snabb nog att köra om någon ledning. Vi har haft norskt huvudlag i de två senaste starterna och det svarar hon bra på så det blir samma nu. I övrigt kör vi barfota runt om och med jänkarvagn som på slutet.
- 2 Propulsion (V75-6) hittade toppformen under sensommaren precis som han gjort tidigare år. Han fick starta vecka-vecka för första gången i Åby Stora Pris, men det blev ju som ett 400-meterslopp där han aldrig behövde använda sin styrka. Han var inte alls trött efteråt och har inte haft några inga känningar. Vi har tränat på som vanligt utan att köra något vässande och hästen känns precis som han ska. Uppehållet gör däremot att jag inte kan vara lika säker på var han står som inför de senaste starterna. Normalt sett är det svårt att konservera absolut toppform med ett sådant upplägg. Det som oroar mest är om underlaget skulle bli hårt, det trivs han inte med, även om det förstås gäller alla hästar. Han är den bästa av mina tre i loppet, men jag vill inte spekulera i hur stor vinstchansen är. Norskt huvudlag, barfota runt om och jänkarvagn som vanligt.
- 11 Sorbet (V75-6) har jag alltid haft feeling för som en häst för de största loppen och det är roligt att han äntligen börjat komma dit. Han var trea i Europaderbyt efter Bold Eagle, men skadade sig efter fyraåringssäsongen och har behövt tid för att komma dit han är nu. På ren lungkapacitet är han faktiskt nummer ett i hela stallet, men han har psyket emot sig och kan vara väldigt svår. Skötaren Ellinor har gjort ett otroligt jobb som lärt sig leva med honom, men han är fortfarande hopplös att resa med och lägger bort massor med energi varje gång han ska in till tävlingsbanan. Att det är lång resa till Östersund spelar däremot ingen roll, han är genomsvettig när han kommer ur transporten även till Solvalla. Formen ska vara intakt och han gör säkert ett lika bra lopp igen, men behöver givetvis tur för att få med något från det här läget. Vi har kört honom med norskt huvudlag vid tre tillfällen, men aldrig använt det. Den växeln sparar vi till Frankrike i vinter och kör med öppet som i de senaste starterna. I övrigt blir det jänkarvagn och barfota som vanligt.
- 12 Lionel N.O. (V75-6) galopperade senast vilket vi får ta på oss i stallet. Det blev nämligen fel på det norska huvudlaget och bara ena lappen åkte ner. Det gjorde att hästen bet tag i en töm och bröt ner så mycket att han körde in i ett hjul i slutsvängen. Det fanns gott om krafter kvar i det läget och han hade säkert tjänat fina pengar utan den missen. Formmässigt känns han lika stark som inför Elitloppet och då var han väldigt bra, i försöket i alla fall. Vi ändrar inget förutom kusken och även för hans del krävs stenhårt tempo om han ska komma in i matchen härifrån.

Skapad: 2018-09-15